Årø Vingård / Aarø Vingård

En afstikker på vandet til Årø Vingård.

I familien der sejler vi så tit vi kan komme afsted med det, og vejret selvfølgelig er med os! Her i pinsen var vi så så heldige at vejr, vind og helbred tillod os at sejle til Årø!

Årø er en skøn lille ø som ligger ud for Haderslev fjord. Vi har været der en del gange efterhånden, men denne gang var jeg meget opsat på at skulle besøge deres vingård! Jeps – der ligger nemlig en super hyggelig lille vingård på Årø!

Årø vingård, Aarø Vingård, etlivmedcancer.dk

Så svigermor og jeg tog hinanden under armen og sammen med nogle af vores sejlervenner, havde vi booket en rundvisning inklusiv et lille foredrag omkring vingården!

Årø Vingård!

Det kræver sit at lave dansk vin, og de sorter som vi kender sydfra, er faktisk ikke dem som de bruger i Danmark! Her er der behov for nogle mere robuste typer som kan klare det danske “sommervejr”!

Det var den ene af ejerne – nemlig Jakob Lei, som fortalte omkring gården, samt holdt en lille vinsmagning for os! Han er et utrolig behageligt menneske, som fortæller levende, engageret og helt nede på jorden omkring hans passion for vin og vingården! Man kan se mere omkring vingården på deres hjemmeside .

Det koster 145 kr for smagning af 3 af deres vine inkl brød og vand, samt mindre foredrag og rundvisning! Man skal gerne være minimum 8 personer, men vi var faktisk kun 6. Alligevel var Jakob villig til at vi måtte få lov til at få turen – det synes jeg virkelig er super service!

Vinene.

Vi startede med at smage en hvidvin, som var utrolig lækker og velsmagende! Derefter smagte vi deres rødvin – den vandt ikke mit hjerte som hvidvinen gjorde! Og så sluttede vi af med at smage en æble likør/hedvin! Når jeg drikke hedvin så vil jeg helst have det ret sødt, og det var denne her ikke! Den smagte udemærket dog, og svigermor var meget vild med den! Så den delte vandene lidt!

Årø vingård, Aarø Vingård, vine, etlivmedcancer.dk

I forhold til selve foredraget så var det meget spændende og levende! Jakob fortæller og der er åbent for spørgsmål og ud fra det justerer han det han fortæller omkring! Den måde at fortælle omkring ens passion kan jeg godt lide! Desuden så kom der lidt personlige fortællinger med ind over og det virkede rigtigt godt.

Forskellige muligheder på vingården!

Ud over at man kan købe sig til vinsmagning, rundtur og foredrag, så er der også mulighed for at afholde forskellige arrangementer på vingården. Feks da vi var til vinsmagning, fortalte Jakob at de skulle have et større arrangement til spisning om aftenen! Og har man bare lyst til at sidde og nyde stemningen på stedet – ja så har de det skønneste runde drivhus med vinranker.

Årø vingård, Aarø Vingård, drivhus med vinstokke, etlivmedcancer.dk

Her kan man sidde og nyde et glas vin (rød, hvid eller rose) og man kan også købe en frokost til! Jeg ved ikke hvordan deres mad er – men det brød vi fik til vinsmagningen var af super lækker kvalitet! Så jeg er sikker på at de frokostretter de servere, så er af lækker kvalitet!

Prismæssigt koster vinsmagning med 3 vine 145 kr, vinsmagning med 5 vine 175 kr og specielle arrangementer det aftaler man selvfølgelig med Jakob.

Skulle man have lyst til at blive til en overnatning på øen, så er der både muligheder for at leje super lækre nyere sommerhuse lige i nærheden. Der er også mulighed for at leje sig ind i en ferielejlighed og skulle man virkelig have lyst til at give den gas! Ja så er der faktisk også et shelter nede ved havnen!

Personligt kunne jeg godt forestille mig hygge ved at holde et arrangement for feks familien derovre! Man kan tage færgen fra Årøsund og ligeledes færgen tilbage igen! Man går så fra færgen og op til vingården – det tager mellem 5 og 10 min!

Vurdering!

Som man måske kan læse ud af ovenstående – ja så er jeg meget begejstret for Årø Vingård! Og jeg kan klart anbefale at man tager derover – enten som en endagstur eller med overnatning.

Jeg tog lidt billeder derovrefra – god fornøjelse. Og skriv endelig en kommentar hvis I også har været derovre – om hvad I synes om stedet!