Broccolisalat

Sundhed og broccolisalat.

I søndags havde vi gæster af familien. For at det skulle være nemt for mig, så havde vi aftalt at lave sammenskudsgilde. Jeg fik til opgave at stå for noget tilbehør, som skulle passe til flødekartofler og grillet oksemørbrad!

Jeg besluttede mig for at lave grillede balsamico/hvidløgs tomater, samt den mere traditionelle broccolisalat! Ud over at det smager mega godt, så er en begge dele også spækkede med sunde ting til kroppen! Og så må vi lige se ud over det knapt så sunde bacon og mirakelwip 😉

Sundhedsfremmende egenskaber :

Broccoli :

De fleste har nok efterhånden hørt en del til denne fantastiske grønsag! Deter dog vigtigt at man ikke tilbereder den for meget, for så ødelægger man de mange sunde vitaminer mm! 2 min i kogende vand –  mere bliver for meget! Hvis man synes det er for lidt, så kan man alternativt drikke kogevandet hvor de sunde ting så vil være ophobet! Man kan også vælge at dyrke sine egne broccoli spirer i vindueskarmen, og her er den optimale høst efter blot 3 dage! Og man behøver ikke at spise mere end 50 gram broccoli om dagen – så har man dækket dagens indtag af feks C vitamin!

Broccoli har et højt indhold af kostfibre og indeholder folat som beskytter mod visse kræfttyper og hjerte-kar sygdomme! Folat hjælper også kroppen til bedre at udskille affaldsstoffer samt nedsætter ens kolesterol! Ligesom mange af de andre grønsager hjælper broccoli også mod betændelser og infektioner i kroppen! Alt i alt en fantastisk grønsag! Du kan læse mere om de gode ting i broccoli her!

Solsikkekerner :

Solsikkekerner er fyldt med E vitamin, som er godt til at styrke slimhinder og hud! Der er også Arganin i solsikkekerner, hvilket er en aminosyre som hjælper til med at styrke ens blodkar! Og solsikkekerner kan også hjælpe til at sænke ens kolesterol! Man kan med fordel også forspire solsikkekerner – derved optages de bedre i kroppen!

Tankerne er taget fra denne her artikel på nettet!

Rosiner :

Rosiner er gode hvis man lider af forstoppelse! Blød dem evt op i lidt vand – så er de ekstra effektive! De hjælper også mod blodmangel, mod infektioner, betændelser og de er rige på calcium, hvilket er godt for ens knogler! De skulle også være gode i bekæmpelsen af kræft! Alt i alt en super sund snack og klart bedre end slik 😊

Tankerne er fra denne her artikel på nettet!

Løg :

Sidst men ikke mindst så er der også løg i salaten! Løg har igennem tiden været kendt for mange positive ting – herunder mener man at løg er gode til at bekæmpe kræft tumorer! Der er masser af C vitamin i løg, samt folat! Sidstnævnte skulle være godt mod depression og give bedre nattesøvn!

Tankerne er fra denne her artikel!

Broccolisalat opskrift!

Men her kommer så min version af den klassiske broccolisalat! Der er jo en milliard opskrifter derude på nettet – men jeg synes at denne her er meget enkel og samtidig ikke så fed!

Ingredienser :

  • Sukker 2 spsk
  • Mirakelwip 2 dl
  • Balsamico 2 spsk
  • Broccoli 2 hoveder
  • Rosiner 1,5 dl
  • Bacon i tern, ristet, 125 gram
  • Solsikkekerner ristet 1 dl
  • 1 løg i tern

Sådan gør du :

På en tør pande ristes solsikkekernerne så de bliver lysebrune!

Bacon ristes bagefter til det er sprødt og kommes ud på noget køkkenrulle så det værste fedt kan dryppe af!

Løg skæres i tern.

Broccoli pilles i små buketter og stokken skæres fra!

I en skål eller plastikpose (jeg bruger altid en plastpose, for så kan salaten marinere i den, og så er det nemt at holde i en skal efterfølgende) blandes mirakelwip, sukker og balsamico sammen! Smag til så du får den sammensætning som du synes er passende! Ovenstående er efter min smag 😊

Så tilsættes broccoli, løg, rosiner og halvdelen af solsikkekerner og bacon! Det blandes godt sammen og kommes på køl hvor det skal marinere i en 4 timers tid!

Ved anretning kommer man salaten i en skål og pynter med det sidste bacon og solsikkekerner!

Nemt og velsmagende!

Velbekomme ♥️

Broccolisalat etlivmedcancer.dk

 

Broccolisalat - etlivmedcancer.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *